דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכות השתיקה, שתיקה כהודאה ? 

מאת    [ 02/06/2010 ]

מילים במאמר: 601   [ נצפה 3792 פעמים ]

 

חקירה משטרתית של חשוד בעבירה פלילית, נועדה על מנת לקבל מידע ולשמוע תשובות שיקבעו איך להמשיך ולטפל במקרה. אין ספק שכל חוקר היה מעדיף חשוד שעונה על כל דבר, אולם לא פעם מסתננת לה זכות קטנה שנקראת זכות השתיקה.

זכות השתיקה גורמת לי להיראות אשם, היא מפלילה אותי, לא נותנת לי להסביר את הצד שלי.  חשודים רבים אינם יודעים מה מותר ומה אסור כשזה נוגע לזכות השתיקה ולא פעם פשוט מתעלמים ממנה.

מה זו בעצם זכות השתיקה ומה צריך לדעת
היא הזכות לסרב לענות לשאלות חוקרים במידה והתשובה עלולה לגרום להפללה, אדם החשוד בפלילים יכול לבחור בזכות השתיקה , אולם חשוב לעשות זאת בטעם ובתבונה. כאשר עלייך כחשוד לשקול את כל הנסיבות ולהבין האם זכות השתיקה מחזרת את הראיות נגדך או מאידך, כל תגובה יכולה לגרור הפללה עצמית.


זומנתי לחקירה במשטרה כחשוד בעבירה פלילית, במהלך החקירה השוטרים אמרו לי שוב ושוב שזכות השתיקה גורמת לי להיראות אשם ורצוי שאדבר. האם זה נכון
?
חשודים רבים פוחדים להשתמש בזכות השתיקה בדיוק בגלל זה שהם חושבים שזה גורם להם להיראות אשמים, כאילו יש להם מה להסתיר, כאשר למעשה מדובר בזכות בסיסית של חשוד לא לנדב מידע שעלול אחר כך לשמש כנגדו.

בואו נעשה סדר בדברים: הקביעה אם אתה אשם או לא תעשה אך ורק על סמך ראיות. אם אתה בוחר, לאחר ייעוץ משפטי מתאים, לשמור על זכות השתיקה, כנראה שעורך הדין שלך החליט שזו האסטרטגיה הטובה ביותר בשלב זה. דווקא בגלל שכל מקרה הוא ייחודי, חשוב מאוד להבין האם ואיך, הכי נכון לשמור על זכות השתיקה, היות ובחירה בזכות זו יכולה לחזק את הראיות נגדך, אולם לעיתים היא עדיפה מאשר לומר דברים שיפלילו אותך,  ולא פחות חשוב, צריך להבין האם לא מדובר בטאקטיקה שנועדה להפחיד חשודים ולגרום להם לוותר על זכות השתיקה ולהתחיל לזמר.

**************

בעת חקירה במשטרה אמרתי לחוקרים שאני שומר על זכות השתיקה עד אשר אתייעץ עם עו"ד, תגובתם הייתה "דבר עכשיו, כי אם בחרת בזכות השתיקה לא תוכל לחזור בך גם לאחר קבלת ייעוץ, האם הדבר נכון -
בהחלט לא. ההחלטה להתייעץ עם עורך דין פלילי, טרם מסירת הצהרה או תשובות לחוקרים נבונה ביותר והיא מאפשרת לך להבין את השלכות המידע שתמסור. חקירה נועדה על מנת לסייע לחוקרים לפתור דבר עבירה, כך שאם זומנת לחקירה, סביר להניח שחשוב להם לשמוע ממך. לאחר קבלת ייעוץ מעורך דין פלילי, תוכל לענות על כל שאלה שתרצה, ללא קשר עם בחרת בזכות השתיקה בחקירה מקדימה.

האם ניתן לשמור על זכות השתיקה רק לגבי חלק מהשאלות, או שאני חייב לענות או לא לענות על כל דבר -
בעת חקירה במשטרה, אתה בהחלט יכול לענות על חלק מהשאלות ולהשתמש בזכות השתיקה לגבי חלק מהן, הכול תלוי במידע שאתה רוצה למסור בעת החקירה ומה אתה חושב עלול לשמש נגדך לאחר מכן.

בעת חקירה במשטרה אמר לי החוקר שאני יכול לשתוק כמה שאני רוצה היות ויש להם ראיות לאשמתי. האם במקרה כזה כדאי לי לשמור על זכות השתיקה או לנסות להפריך את הראיות ?אם לחוקרים יש ראיות למעורבותך בעבירה פלילית והראיות מוצגות לפניך, ההחלטה האם לשמור על זכות השתיקה או לסנגר על עצמך בעת החקירה, תלויה רק בך ובנינו, גם בתשובות ובהסברים שתוכל לספק. היות וכאן לא מדובר רק בחשד, אלא בראיות ממשיות, הדבר הנכון ביותר הוא להתייעץ עם עו"ד על מנת להחליט איך להגיב, מה לומר והאם לבחור בזכות השתיקה.

 

 

המידע שלפניכם הינו כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל ייעוץ מקצועי משפטי ו/או אחר לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים

 

נוגה ויזל עורכת דין פלילי . נייד : 052-3295296 אתר המשרד : http://nogawiesel.com/ רחוב : ברקוביץ 4 קומה 5 תל אביב *********** המידע הכלול בהודעה זו נשלח על ידי עורך דין, ונועד להיות חסוי ולשימושם הבלעדי של הנמענים הנזכרים לעיל. ככל שהנמען הוא לקוח,תשדורת זו עשויה להיות למטרת מתן ייעוץ משפטי ועל כן הנה פרטית. תשדורת זו עשויה אף להכיל את תוצר עבודתו של עורך הדין. אם אינך הנמען אליו כוונה התשדורת, דע כי כל החזקה או הפצה של תשדורת זו אסורות בהחלט. אם קיבלת את התשדורת בשוגג, אנא מחק את כל עותקיה ו/או צרופותיה, השמד כל העתק אחר בכל אמצעי אחסנה או הצגה שיצרת מתשדורת זו או מצרופותיה והודע לשולח מיד. הסתמכות על המידע והעצות הניתנים בו, היא על אחריות המשתמשים בלבד ואין לראות במידע כתחליף לסיוע משפטי מקצועי, אלא כהמלצה בלבד. ***********




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב